pondelok 19. mája 2014

Zuzka Slaninka - Na počiatku bolo koleso

"Too fast to live, too young to die."

Veľké nádeje, ešte väčšie sklamania
alebo
244 strán pre mňa - o ničom.

Po presťahovaní čaká Paulu nový začiatok a má jedinečnú príležitosť rozhodnúť sa: Zostane poslušným dievčatkom, alebo obetuje bezpečie, aby si splnila sen? Nepotrvá dlho a zistí, že život, ktorý si vybrala, je rovnako rýchly ako zjazd a niet cesty späť. Musí sa naučiť pohybovať vo svete, kde jediným, no o to drsnejším obmedzením sú schopnosti a odvaha. Vo svete na kolesách, v ktorom nie je chybou zísť na zlé chodníčky, ale spadnúť a neodvážiť sa vsať. Vo svete, kde sa gravitácia považuje len za stav obmedzenej mysle. Dokáže skĺbiť šialenú jazdu životom s pokojným predstavami rodičov bez toho, aby narušila priam dokonalú rodinnú atmosféru? Kam až je ochotná zájsť, aby vyhovela svojim neskrotným túžbam? 
"Predo mnou sa črtal zráz, aký by som za normálnych okolností dávala nadmieru sústredene a prehnane pomaly. Lenže také finty som si teraz dovoliť nemohla."

Paula sa spolu s rodinou prisťahuje do nového mesta, hneď si nájde super skvelú partiu bikerov, ktorí ju bez okolkov príjmu medzi seba. Začne s nimi chodiť von, nielen na pivo do krčmy ale aj von - čo v prípade ich grupy, ak by som sa mala vyjadriť jazykom moderným a blízkym dnešnej mládeži, znamená zobrať bicykle a vyraziť zdolávať rôzne trate, svahy a bohvie čo všetko ich napadne. Takisto sa jej do života pripletie trochu lásky a zmätku vo vzťahoch, nezhody s rodičmi. Pripravte sa teda na typické teenagerské drísty, ktoré sa snažia tváriť netypicky, ale mňa táto kniha proste nepresvedčila. Pre mňa patrí do kategórie "moje knihy" teda knihy, ktoré som písala kedysi v detstve a všetko tam bolo super a kúl a presne nalinajkované náhody, že to až bolelo. Myslím, že takou prvou bola Punková princezná a táto sa k nej perfektne hodí.

 "Boli na ňom tri malé pijavičky, nad nimi nápis "Unholy bloody fuckingsuckers" a navyše do tohto jediného kúska odevu by sme sa s Tonym vmestili aspoň dvakrát."

Nemôžem povedať, že by táto kniha bola vyslovene zlá, ale mne sa proste nepáčila. Paula mi prišla ako totálne naivná a hlúpa krava, ktorá sa snaží zapadnúť a tváriť sa strašne kúlovo. Rovnako aj celá jej nová partia, kto preboha sa dnes baví takým štýlom ako oni? Nedovolím si však tvrdiť, že sa takí ľudia vôbec neobjavujú, samozrejme niekde existujú o tom nepochybujem, ale niektoré veci mi prišli až príliš pritiahnuté za vlasy. Neviem, možno som zaostalá a nemoderná, ale mne to proste neskutočne vadilo. Takisto Paulin postoj k jej vzťahu s Antonom - ide len o sex? Preboha, ktorá baba sa dnes tak chová? Každej predsa treba trochu lásky a nie len "vyplniť voľný čas".

"No hej, těžkej king, sám veliký Antonín... aby ho, preboha, niekto nezdržiaval."

Aj napriek tomu, ako negatívne som doposiaľ knihu opísala, musím tiež priznať, že v istých momentoch som objavila čosi, čo ma predsa len donútilo knihu dočítať a nezanechať ju nedočítanú, takže aspoň také malé plus. Takisto som zvedavá na pokračovanie, aj keď viac kvôli tomu, že som si ho kúpila a je mi ľúto nechať ho tak, keď už som do neho investovala. Dúfam, že bude aspoň o trochu lepšie ako toto.


Celkové hodnotenie: 

Ja verím, že napísať dobrú knihu a dokonca ju aj pretlačiť na pulty je ťažké a nepodarí sa to každému, ale radšej by som na tých pultoch videla niečo čo by za tie peniaze stálo trochu viac. 


2 komentáre:

  1. Neviem, prečo si všetci myslia, že mladí ľudia rozprávajú takým slovníkom. Tieto "kúlové" reči mi idú na nervy, pretože je to napísané tak nasilu až to bolí. Videla som autorkine ukážky tvorby v jednom časopise a teda... boli divné. Tvoja recenzia ma len utvrdila v tom, čo som si myslela o tom aká bude táto kniha.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak, väčšinou to vôbec nie je také prirodzené ako sa možno zdá. Rovnako mi podobné reči vadili v Škole noci, tí tam tiež boli trendoví až to bolelo :)

      Odstrániť